Tippek a téli kerékpározáshoz

Határozottan kijelenthetjük, hogy ismét beköszöntött a tél, nem csak naptárilag, hanem időjárásilag is. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány hasznos és életmentő tippet a téli bicikizéshez, akár cargo-val, akár normál kerékpárral közlekedsz.

Duna Teleporter Cargo Bike

1. Figyelj a láthatóságra

Mivel viszonylag rövidek a nappalok, ezért könnyen járhatsz úgy, hogy rádsötétedik kerékpározás közben, sőt egy 8 órás műszakban töltött nap után szinte elkerülhetetlen, hogy hazafelé már sötétben kelljen tekerni. Így a téli időszakban különösen fontos, hogy gondoskodj a megfelelő láthatóságról, és jól működő világítással legyél felszerelve. Pláne ha cargo-val közlekedsz, ami jóval nagyobb támadási felületet jelent. Érdemes ilyenkor akár 1-1 extra lámpát felszerelni elöl is, hátul is, és az sem árt, ha nagyobb a fényereje, mint egy alap szilikonos villogónak. Ezen kívül egy reflexcsíkos külső gumiszettel és fényvivsszaverős öltözettel tovább növelheted a láthatóságod.

2. Téli gumi és sárvédő

Ha már szóba került a külső gumi, amennyire a kerékpárod adottságai engedik, érdemes ilyenkor szélesebb és bordázottabb gumikat használni a jobb tapadás érdekében. Illetve ha kiengedsz egy kis levegőt a kerekekből, az alacsony guminyomás még tovább fokozhatja a tapadást, mivel így nagyobb felületen tud terülni a gumiköpeny. Emellé egy sárvédő szett használata sem hátrány, ami nem csak téged, de a bringát is védi a felcsapódó saras, havas, sós egyvelegtől.

3. A stabilitás növelése

Amikor leesik a hó, érdemes átváltani egy kicsivel kényelmesebb, biztonsági üzemmódra. Ha pl. magasra állítva használod az ülésed, ilyenkor kicsit lejjebb lehet engedni, hogy egy nem várt helyzetben könnyen és gyorsan érjen a lábad a talajhoz. A kanyarokat is érdemes kicsit lassabban és nagyobb ívben venni, elkerülve így az esetleges megcsúszást. Ezen kívül a fékeket is óvatosan, fokozatos adagolással célszerű használni. Ilyenkor aboszolút működik a “lassan, de biztosan” hozzáállás.

4. Vigyázz a jéggel

Az egy dolog, hogy leesik a hó és vizes, latyakos minden. Ennek viszontagságaival egy téli öltözettel és egy szett sárvédővel nagyjából meg lehet birkózni. A nagyobb probléma a tartós hideg esetén lefagyott útrészekkel van, amit sokszor nehéz észrevenni a hótakaró miatt, és ha rágurulsz, nehéz elkerülni a megcsúszást. Ha mégis ráfutsz egy-egy jeges részre, hagyd minél stabilabban, egyenesen átgurulni rajta a bringát. Csúszós részeken érdemes kerülni a fékezést is, vagy ha mindenképp muszáj, akkor óvatosan, kis húzásokkal adagolva próbálj lassulni. Ezesetben is sokat segíthet, ha a normál tempódhoz viszonyítva kicsit visszafogottabban tekersz.

5. Elektromos kerékpárral a hidegben

Az egyre nagyobb teret hódító elektromos kerékpároknak is megvannak a maguk bajai a téli időjárással. Első sorban az akkumulátor, ami ilyenkor egy kényes pont, ugyanis hasonlóan, ahogy egy telefon vagy a fényképező akkumulátora, ezek is érzékenyek a hidegre, sőt, egyálatlán nem kedvelik a mínuszokat. Ilyenkor nagy mértékben romolhat a kapacitás, hamarabb merül le a gép. Így ha ez nálad kritikus pont, érdemes sűrűbben tölteni és jobban figyelni az akkumulátor szintjét, és a lehetőségekhez mérten minél többet szobahőmérsékleten tárolni. Ezzel elkerülhetsz egy esetleges váratlan lemerülést.

6. Takarítás

A télen felmerülő nagyobb mennyiségű hó, víz és sár kombináció sokkal könnyebben kikezdi kerékpárunk alkatrészeit vagy akár a vázat is. Nem beszélve a sózott utak használatáról, ugyanis a felverődő só könnyen hatványozza a károsító hatásokat. Emiatt ajánlatos a napi használat után legalább egy gyors áttörlést végzni a bringa fő részein ( lánc, hajtás, váltórendszer, elektromos rásegítő rendszer, kerékagyak) és egyéb olyan helyeken, ahol esetleg a beszivároghat az olvadt, sós hó.

7. Kabantartás

A téli időszak a rendszeres takarításon kívül fokozott karbantartást is igényel. Ez nem csak a Te biztonságod szempontjából fontos, de a kerékpárod élettartamára is jó hatással lesz. Ajánlott ilyenkor heti egyszer átnézni a főbb részeket. A hajtást, a váltó- és fékrendszert. A láncnak és a hajtás részeinek (fogaskoszorú, lánctányérok) például mindig jót tesz egy kis tisztítás, olajozás és újrakenés. A fokozott nedvességnek kitéve így könnyebben elkerülhető az alkatrészek korróziója. Ellenőrizd a fékeket is, hiszen ilyenkor különösen fontos, hogy rájuk bízhasd magad, és mindig hatékony fékerőt érhess el tekerés közben.

Ha erre a hét pontra mind odafigyelsz, akkor megveregdheted a vállad, mert nagyon rendes kerékpárosnak számítasz. De a learatható babérokon kívül nagyban hozzájárulsz a saját magad és mások biztonságához is.